AFM: Banken moeten klanten opvoeden

AFM: Banken moeten klanten opvoeden

Banken en verzekeraars moeten meer investeren in de financiële kennis van hun klanten. Op die manier kunnen misstanden in de financiële sector beter worden voorkomen en kunnen banken het vertrouwen van consumenten herwinnen. Dat zegt waarnemend voorzitter Theodor Kockelkoren van de Autoriteit Financiële Markten (AFM) in een interview met het ANP. Betere voorlichting speelt volgens Kockelkoren een essentiële rol bij de aanpak van misstanden in de financiële sector, waarbij een ?relatief kleine? groep dienstverleners nog altijd tracht misbruik te maken van de onwetendheid van klanten. Betere voorlichting kan de financiële sector ook helpen bij het opvijzelen van hun imago en het terugwinnen van het vertrouwen van de klant, verwacht Kockelkoren. Op dat vlak zijn volgens de AFM de afgelopen jaren zeker vorderingen gemaakt, bijvoorbeeld door betere hypotheekadviezen en de versimpeling van spaarproducten. Maar de financiële instellingen hebben nog altijd een lange weg te gaan.Zo kunnen banken volgens de AFM een belangrijke rol spelen bij het voorkomen van problemen, zeker nu steeds meer mensen met betalingsproblemen te maken krijgen. ?We zeggen al jaren dat banken niet moeten wachten tot er achterstanden ontstaan, maar dat ze actief met hun klant aan de slag moeten om problemen op te lossen. We zien dat ze dit zeker op het gebied van hypotheken wel doen, maar we blijven hier scherp op letten.?

Geen reacties

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd