AFM wil meer actie reparatie beleggingsverzekeringen

AFM wil meer actie reparatie beleggingsverzekeringen

Er moet meer gedaan worden om klanten met een beleggingsverzekering te helpen. Uit onderzoek van de Autoriteit Financiele Markten (AFM) blijkt dat er nog wel een lange weg te gaan voordat alle klanten met een dergelijke verzekering beter af zijn.

Nazorg is zeer belangrijk volgens de AFM, omdat voor veel klanten geldt dat ze nu in actie moeten komen om grotere financiële problemen in de toekomst te voorkomen. De AFM dringt er al enige tijd bij verzekeraars en adviseurs op aan om deze klanten actief te benaderen en te helpen. Onder het activeren van klanten verstaat de AFM dat klanten inzicht krijgen in de financiële situatie van hun polis, overzicht krijgen van de mogelijkheden om financiële problemen op te lossen en ? indien nodig ? stappen zetten om hun situatie te verbeteren.
Voor polissen waarmee consumenten wegens bijvoorbeeld hoge kosten van de overlijdensrisicoverzekering geen kapitaal meer opbouwen, moet voor het einde van het eerste kwartaal een oplossing zijn gevonden. Voor polissen die aan een hypotheek zijn gebonden, gaat de AFM ervan uit dat voor het einde van het jaar 80 procent van de klanten is geactiveerd. De zes grote verzekeraars scoren op een schaal van 1 (zeer slecht) tot 5 (zeer goed) een 3,1. Een jaar eerder was dat 2,1.

Geen reacties

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd