Alternatief voor plan bijtelling

Alternatief voor plan bijtelling

De autobranche en milieuorganisaties komen samen met een alternatief plan voor de bijtelling en de motorrijtuigenbelasting.

VNA, Bovag en RAI Vereniging, VNO-NCW, MKB-Nederland, ANWB, Natuur & Milieu en Milieudefensie hebben een gelegenheidscoalitie gevormd dat de plannen van staatssecretaris Eric Wiebes van Financiën herziet. Hun alternatieve plannen moeten ertoe leiden dat de doelstelling om in 2020 circa tweehonderdduizend elektrische autos op de Nederlandse wegen te krijgen wordt gehaald. Ook moeten de plannen voor “meer continuïteit” op de automarkt zorgen.

In het plan van Wiebes vallen leaserijders per 2016 sneller onder het maximale bijtellingstarief van 25 procent, leaserijders van elektrische en semi-elektrische/hybride en autos krijgen juist meer voordeel. Dat kan anders vindt het verbond tussen autobranche en de milieuorganisaties. Zij stellen voor de fiscale ruimte tussen zogeheten plug-in-hybrides en conventionele autos groter te maken door de beoogde 18 procent bijtellingscategorie te laten vervallen. Ook zouden volledig elektrische autos helemaal vrijgesteld moeten worden van de motorrijtuigenbelasting. De plug-in-hybrides moeten volgens het alternatieve plan voor de helft belast worden.

Door de 18 procentcategorie te laten vervallen ten behoeve van een ruimere 21 procent-bijtellingscategorie, blijven plug-in-hybrides aantrekkelijker om te leasen dan gewone autos.
Bovendien is het voor de vereenvoudiging van de bijtelling en voor het voorkomen van marktverstoring beter om minder categorieën te hanteren. De hele kleine 18 procentcategorie zou ertoe leiden dat een zeer beperkt aantal automerken in 2016 ontzettend vaak verkocht gaan worden, aldus de belangenclubs.

Geen reacties

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd