Bank helpt hypotheekklant te weinig bij betalingsproblemen

Bank helpt hypotheekklant te weinig bij betalingsproblemen

Huiseigenaren kloppen vaak tevergeefs aan bij hun bank als zij advies en hulp nodig hebben voor het betalen van de hypotheeklasten. Botte antwoorden, dreigen met deurwaarders, incassokosten en gedwongen verkoop: bij veel banken is een gesprek over de financiële problemen van hun klant vaak niet mogelijk. Dat blijkt uit de eerste inventarisatie van ruim 300 ervaringen met 27 geldverstrekkers die tot nu toe binnenkwamen bij het Meldpunt Betalingsproblemen van Vereniging Eigen Huis (VEH). De helft van de respondenten geeft zijn bank voor de wijze waarop deze goede raad en hulp biedt, de waardering zeer slecht en een kwart komt niet hoger dan slecht. Zij geven aan dat bankmedewerkers slecht luisteren en zich onvoldoende verplaatsen in de situatie van de klant. Er wordt door de bank nauwelijks meegedacht over hoe een betalingsachterstand kan worden beperkt of weggewerkt. Ergernis ontstaat vooral als de bank alleen maar wijst op de boeterente bij te late betaling of op de hypotheekvoorwaarden of als er ondanks herhaalde verzoeken niet of nauwelijks wordt gereageerd. VEH wil dat banken de communicatie met hun klanten verbeteren en dat de klant in een open adviesgesprek deskundig en passend advies krijgt Soms biedt een tijdelijke rentepauze de ruimte om een betalingsachterstand in te lopen, soms ligt de oplossing in het verlagen van de maandlasten door de hypotheek over te sluiten naar een gunstiger rentetarief.

Geen reacties

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd