Bank wijst klant zelden op renteopslag

Bank wijst klant zelden op renteopslag

Vereniging Eigen Huis (VEH) wil dat banken hun klanten duidelijk wijzen op hun hypotheekrente-opslag. Die opslag berekenen banken als de woningwaarde bijvoorbeeld lager is dan het hypotheekbedrag. Als huiseigenaren flink aflossen of als de woningwaarde is gestegen, kan die opslag vervallen.

Als de verhouding tussen hypotheek en woningwaarde onder de 90 procent komt (de woning is ruim een tiende meer waard dan de hypotheekschuld) laten veel banken een deel van de rente-opslag vervallen. Bij de Rabobank daalt de rente dan bijvoorbeeld met 0,5 procentpunt. En als die verhouding onder de 67,5 procent komt, laat de Rabobank nog eens 0,4 procentpunt aan rente-opslag vervallen.

Sommige geldverstrekkers passen de rente automatisch aan, zodra de klant in een lagere risicoklasse komt. Maar volgens VEH gebeurt dat meestal niet en attendeert de bank de klant ook niet op deze mogelijkheid. Zelfs niet als de rentevaste periode moet worden verlengd. Zo liet tv-programma Kassa zien dat een klant van de Rabobank 50 euro op de maandelijkse hypotheeklasten kon besparen, omdat haar woning fors in waarde is gestegen. Daardoor hoort zij in een lagere risicoklasse te komen, wat resulteert in een lagere rente. Maar dit gebeurde pas nadat de klant zelf initiatief nam en bleef aandringen.

VEH roept woningbezitters ook zelf de verhouding tussen hypotheek en woningwaarde goed in de gaten te houden. Wie veel heeft afgelost of weet dat zijn woning flink in waarde is gestegen, kan de jongste WOZ-waarde doorgeven aan de bank, met het verzoek de rente-opslag te laten vervallen.

Geen reacties

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd