Banken en verzekeraars scoren slecht op klantgerichtheid

Banken en verzekeraars scoren slecht op klantgerichtheid

Nederlanders zijn niet erg te spreken over de klantgerichtheid van banken, verzekeraars en van de overheid. Dat blijkt uit een klantgerichtheidsonderzoek van Maurice de Hond onder 2300 mensen in opdracht van TerSprake (expertisecentrum voor klantgericht ondernemerschap).

Vrijwel alle branches scoren maar matig. Winkels en horeca scoren met respectievelijk een 6,2 en 6,3 een magere voldoende. Banken (5,4), verzekeraars (5,2) en de landelijke overheid (4,8) halen onvoldoendes. De ondervraagden moesten aangeven hoe zij het liefst door een bedrijf of organisatie behandeld willen worden. Optimaal geïnformeerd worden scoorde het hoogst (71%), maar ook vriendelijkheid (48%) en een oprechte begroeting bij binnenkomst (29%) worden gewaardeerd. Overigens gaf 37% van de ondervraagden aan de prijs van een product of dienst belangrijker te vinden dan een klantgerichte benadering. Daar staat weer tegenover dat 69% van de ondervraagden geneigd is om méér geld uit te geven als zij het gevoel hebben dat er door medewerkers goed naar hen wordt geluisterd.

Geen reacties

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd