Consument heeft liever papieren rekening

Consument heeft liever papieren rekening

De meeste consumenten ontvangen liever een papieren rekening per post dan een digitale per mail. Een rekening op papier geeft volgens hen meer overzicht in de uitgaven en verkleint de kans dat de rekening onbetaald.
Uit onderzoek van Wijzer in Geldzaken onder 500 mensen blijkt dat bij een derde digitale facturen regelmatig tussen andere e-mails verdwijnen. Uit het onderzoek blijkt ook dat vrouwen nauwkeuriger omgaan met de post. Dat geldt voor post in het algemeen, maar ook met betrekking tot financiële zaken. Vrouwen zijn punctueler in administreren en betalen van facturen. In hoeverre toegezonden informatie wordt gewaardeerd door consumenten, hangt sterk af van het type organisatie. Telecombedrijven en energieleveranciers sturen volgens de ondervraagden bijvoorbeeld teveel informatie. Informatie over pensioenen en verzekeringen wordt relatief vaak als onduidelijk ervaren (32%). Consumenten vinden de informatie van deze organisaties wel belangrijk, maar zien vaak geen noodzaak om de post direct te bekijken. Dat is anders bij informatie van de Belastingdienst, die opent men vaak direct.
Consumenten hebben hun financiële zaken naar eigen zeggen redelijk op orde De meesten consumenten hebben een redelijk tot goed beeld van hun eigen financiële situatie. Een grote meerderheid (82%) controleert de facturen altijd goed en bergt de papieren doorgaans geordend op.

Geen reacties

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd