Dijsselbloem wil dat hypotheekbanken klanten beter helpen

Dijsselbloem wil dat hypotheekbanken klanten beter helpen

Hypotheekverstrekkers moeten het belang van klanten met een betalingsachterstand meer centraal stellen. Dat stelt minister Dijsselbloem van Financien. Toch wil hij die klantgerichtheid niet met regelgeving afdwingen.

De Autoriteit Financiele Markten (AFM) heeft onderzocht hoe hypotheekverstrekkers hun klanten helpen een betalingsachterstand te voorkomen en wat voor oplossingen er worden geboden bij een achterstand. Volgens de AFM heeft de helft van de hypotheekaanbieders nog geen of onvoldoende stappen genomen om betalingsachterstanden te voorkomen.
Dijsselbloem erkent dat consumenten er sinds de financiële crisis minder vertrouwen in hebben dat de financiële sector hun belangen voorop stelt. Om het vertrouwen terug te winnen is volgens hem een cultuurverandering nodig. “Zo´n cultuurverandering moet volgens het kabinet vanuit de sector zelf komen en kan niet (alleen) met regelgeving en toezichtinstrumentarium worden afgedwongen”, aldus Dijsselbloem. Hij noemt het teleurstellend dat de sector nog niet goed scoort op dienstverlening bij hypotheken. In de vertrouwensmonitor krijgen de banken een gemiddelde score van 2,8 op 5. Daarbinnen ligt de score op het gebied van betalingsachterstanden nog lager, op 2,2.

Hij wijst verder op de kosten die hypotheekaanbieders in rekening kunnen brengen bij betalingsachterstanden. “Het klantbelang wordt echter niet gediend als het in rekening brengen van kosten niet bijdraagt aan het dichterbij brengen van een oplossing”, stelt Dijsselbloem.

Geen reacties

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd