Kleine lettertjes van verzekeringen verdwijnen deels

Kleine lettertjes van verzekeringen verdwijnen deels

Verzekeraars willen vanaf 1 januari iets doen aan klachten over ´de kleine lettertjes´ van de verzekeringspolis. Ze willen met standaard iconen gaan verduidelijken wat wel en niet gedekt wordt.

De nieuwe verduidelijking van voorwaarden  gaat in eerste instantie gelden voor de vijftien meest gangbare verzekeringen zoals auto- en woonhuisverzekeringen. Verzekeraars spreken over verzekeringskaarten. Er is een jaar gewerkt aan deze digitale documenten die polissen goed vergelijkbaar moeten maken. In de loop van volgend jaar worden ook voor minder gangbare verzekeringen.
Volgens de verzekeraars vinden te veel consumenten het moeilijk om een verzekering volledig te begrijpen. Bijna de helft vindt het moeilijk polissen te vergelijken en een kwart vindt het moeilijk om te zien wat wel en niet gedekt wordt. Wie de gemiddelde polisvoorwaarden bekijkt, snapt dat onbegrip wel, al is er de afgelopen jaren al wel iets verbeterd. Uit een onderzoek onder ruim 1500 verzekerden blijkt dat ruim 91 procent van de ondervraagden zegt dat duidelijk moet zijn wat wel en niet gedekt wordt door verzekeringen, 89 procent wil snel kunnen vinden wat onder de dekking valt en 85 procent verlangt helder taalgebruik.

Geen reacties

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd