Lening mobiele telefoon geregistreerd bij BKR

Lening mobiele telefoon geregistreerd bij BKR

Telecomaanbieders die leningen van meer dan 250 euro verstrekken voor een mobiele telefoon op afbetaling, moeten per 1 mei 2017 vragen naar het inkomen en de vaste lasten van hun klanten.

In telefoonabonnementen zit vaak een lening voor de telefoon zelf. Dit is koop op afbetaling. De AFM ziet er op toe dat kredietverstrekkers niet te veel krediet geven waardoor consumenten in de problemen kunnen raken. Telecomaanbieders moeten daarom bij het Bureau Kredietregistratie (BKR) nagaan of er andere kredieten zijn afgesloten, als iemand een mobiele telefoon wil aanschaffen. Ook moeten zij duidelijk tegenover de klant duidelijk zijn over de kosten voor het mobieltje op afbetaling. Het telefoonkrediet wordt vanaf 250 euro bij het BKR geregistreerd en kan daardoor gevolgen hebben bij een hypotheekaanvraag.  

Deze maatregelen moeten voorkomen dat mensen te veel krediet afsluiten en om te toetsen of er maandelijks voldoende ruimte is om de lening terug te betalen. Bij een krediet voor een mobiele telefoon van minder dan 1.000 euro hoeft de klant wettelijk gezien geen loonstrook of bankafschrift te tonen. Hij moet wel verklaren dat de opgegeven informatie juist is. Bij twijfel hierover kan er naar bewijsstukken worden gevraagd.

Geen reacties

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd