Meer aandacht voor betalingsachterstand hypotheek

Meer aandacht voor betalingsachterstand hypotheek

Hypotheekverstrekkers werken aan een betere aanpak van betalingsachterstanden. Dat blijkt uit onderzoek van toezichthouder Autoriteit Financiële Markten (AFM).
De AFM is tevreden over de stappen van de aanbieders in de aanpak van betalingsachterstanden. Wel constateert de toezichthouder dat ze nog verdere maatregelen kunnen nemen om het klantbelang meer centraal te stellen. Dit is belangrijk, omdat het aantal huishoudens met betalingsproblemen sterk is gestegen. Aanbieders moeten hun bedrijfsvoering op orde hebben om betalingsproblemen zoveel mogelijk te voorkomen en om huishoudens die in de problemen komen een passende oplossing te kunnen aanbieden. De AFM verwacht dat aanbieders verdere stappen zetten in het aanpakken van betalingsachterstanden en blijft dit de komende periode volgen.
De AFM raadt aanbieders aan bij betalingsproblemen zo snel mogelijk met betrokken klanten in contact te treden. Meer voorlichting aan klanten, bijvoorbeeld over wat ze kunnen doen bij potentiële problemen, kan preventief werken. Klanten kunnen ook een belangrijke bijdrage leveren aan het verkleinen of oplossen van betalingsproblemen. Inzicht krijgen in de financiële positie is daarbij belangrijk. Ze doen er goed aan vroegtijdig contact op te nemen met de kredietverstrekker als er (verwachte) problemen zijn met een behoorlijke impact op de betaalcapaciteit.

Geen reacties

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd