Meer duidelijkheid over creditcards

Meer duidelijkheid over creditcards

Bij de aanvraag van een creditcard krijgen consumenten tegenwoordig meer informatie over de verschillende mogelijkheden. Het gaat dan met name over de hoogte van de limiet en over de manier van aflossen. Volgens de Autoriteit Financiële Markten (AFM) is het belangrijk dat consumenten die een creditcard willen aanvragen, rustig en weloverwogen hun keuze maken.

Uit onderzoek van de AFM is gebleken dat er in de aanvraagprocedure van creditcards vaak sprake is van sturing van het gedrag van klanten. AFM: ?Deze sturing kan tot gevolg hebben dat klanten geen actieve keuzes maken en daarmee mogelijk niet precies weten onder welke voorwaarden zij gebruik maken van een creditcard of welke alternatieven er bestaan.?
De AFM heeft zes aanbieders aangesproken op aandachtspunten bij het aanbieden van creditcards. Vrijwel alle partijen hebben daarop hun informatieverstrekking verbeterd. Naast de hoogte van de limiet en de betalingstermijn, zijn ook afspraken gemaakt over de reclame over creditcards. De AFM heeft de aanbieders van creditcards gevraagd om geen reclame meer te versturen die consumenten aanspoort om de resterende beschikbare kredietruimte te gebruiken. Het initiatief om gebruik te maken van resterende kredietruimte moet bij de consument liggen.

Geen reacties

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd