Meer vertrouwen, meer bestedingen

Meer vertrouwen, meer bestedingen

Consumenten hebben in maart 1,9 procent meer uitgegeven aan goederen en diensten, dan in maart 2014. Ook groeit het vertrouwen. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

Er werd vooral meer besteed aan gas, huishoudelijke apparaten en woninginrichting. De consumentenbestedingen stegen gedurende het hele eerste kwartaal. In januari en februari namen de uitgaven respectievelijk 1,8 procent en 2 procent toe. De toegenomen gasuitgaven hebben vooral te maken met het relatief koude weer in maart.

Het consumentenvertrouwen, waar het CBS al een cijfer voor mei van heeft, nam licht toe. Het cijfer ligt nu boven het gemiddelde van de afgelopen twintig jaar. Volgens het CBS is de toename te danken aan de hogere koopbereidheid van consumenten. Het hoogste punt van het consumentenvertrouwen werd in april 2000 bereikt. Het dieptepunt in februari 2013.

Geen reacties

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd