Phishing bij internetbankieren steeds groter probleem

Phishing bij internetbankieren steeds groter probleem

De schade door phishing bij internetbankieren is bijna verviervoudigd ten opzichte van een jaar eerder. Criminelen maakten bijna 4 miljoen euro buit door op slinkse wijze bankgegevens te achterhalen, in 2017 was dat nog iets meer dan een miljoen.

Dat maakt de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) bekend. Dat de schade door phishing toeneemt heeft een aantal mogelijke oorzaken volgens de NVB. Ten eerste kunnen criminelen kant-en-klare phishingpakketten kopen, waardoor fraudeurs makkelijker, vaker en grootschaliger phishingaanvallen kunnen uitvoeren. Daarnaast wordt de kwaliteit van misleidende e-mails beter (minder taalfouten, betere opmaak), de slachtoffers worden overtuigender persoonlijk aangesprokenen en fraudeurs proberen tegenwoordig codes te bemachtigen waarmee ze op hun eigen telefoon namens het slachtoffer een bankapp kunnen installeren.

Toch is de grootste schadepost nog altijd fraude met creditcards en betaalpassen. Deze twee categorieën zijn samen goed voor 8,3 miljoen euro op het totaal van 12,6 miljoen euro. Opmerkelijk is dat fraude met betaalpassen wel een stuk minder populair is geworden onder criminelen. De schade in die categorie daalde met een derde naar 4,91 miljoen euro.
De NVB wil ook nog de geruchten over contactloos zakkenrollen tegenspreken. Er gaan al langer verhalen dat criminelen heel makkelijk met een apparaatje ongemerkt via contactloos betalen geld van slachtoffers afhandig kunnen maken. Volgens de NVB zijn daar nog altijd geen gevallen van bekend.

Geen reacties

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd