Werkgevers werven vaker personeel via sociale media

Werkgevers werven vaker personeel via sociale media

Bijna een op de vijf bedrijven zet sociale media zoals LinkedIn of Facebook in bij het zoeken naar personeel. Dit blijkt uit een enquête van UWV onder 4.700 bedrijven die vorig jaar vacatures hebben vervuld.

In 2013 gebruikten nog minder dan een op de tien bedrijven sociale media om nieuw personeel te werven. Sociale media worden vooral ingezet door de sectoren communicatie en informatie en de horeca en bij het werven van hoger opgeleid personeel. Relaties en open sollicitaties zijn voor kwetsbare groepen, zoals ouderen en ongeschoolden, een goede manier om werk te vinden. Slechts voor negen procent van de vacatures wordt de krantenadvertentie ingezet als wervingskanaal.

Bijna een kwart van de bedrijven geeft in de enquête aan moeite te ondervinden om vacatures in te vullen. In 2011 was dit nog ongeveer een vijfde. Werkgevers noemen het gebrek aan gekwalificeerde kandidaten als voornaamste oorzaak. Toch stellen werkgevers hun eisen vrijwel niet bij. Ook doen ze weinig aan om- of bijscholing om kandidaten geschikt te maken voor een functie.

Geen reacties

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd