Zoek
Sluit dit zoekvak.

Winkelwagen

HKH Maxima: stel de mens centraal!

HKH Maxima: stel de mens centraal!

Wat een mooi interview gaf HKH Maxima gisteren op NPO1. Zij begrijpt heel goed wat er leeft in het sociaal domein. Zij benoemde: stel de mens centraal! Het moet niet alleen gaan om procedures, maar de holistische benadering brengt een beter resultaat.

Hoe brengen we dat in de praktijk in de vroegsignalering?

Wat heeft jouw inwoner nodig? Is dat schuldhulpverlening? Zouden ze graag weer eens een gesprek met de buurvrouw hebben? Heeft jouw inwoner dringend behoefte aan psychologische hulp?

Om het antwoord hierop helder te hebben, is het belangrijk om de inwoner goed te kennen. Herken waardoor jouw inwoner zo reageert. Krijg helder wat hen in beweging brengt.

Waarom is dit zo belangrijk? Je kunt toch ook gewoon in beeld brengen welke schulden er leven en de inkomsten en uitgaven op een rij zetten? Is dat niet wat soft stel de mens centraal?

Soft is dit zeker niet. Wanneer je jouw inwoner niet goed kent schiet je met een schot hagel. Of ga jij voor een schot in de roos? Je weet waar jouw inwoner naartoe onderweg is. Jullie bewegen met elkaar mee. Jouw inwoner loopt niet zomaar een route. Deze weg brengt hem richting een oplossing van zijn probleem.

Hoe geef je als gemeente vorm aan een effectieve vroegsignalering, waarin de mens centraal staat?

  • Luister goed naar het verhaal van jouw inwoner. Hierdoor kan er vertrouwen ontstaan.
  • Zorg regelmatig voor een samenvatting. Hierdoor wordt het geen kruisverhoor. Je weet dan ook zeker dat je jouw inwoner goed hebt begrepen.
  • Verlaag de drempels. Ontwikkel specifieke praatplaten die jouw inwoner helpen om iets te vertellen over zijn situatie.
  • Toon begrip voor de situatie van jouw cliënt. Houd rekening met zaken als: minder IQ punten door financiële stress, tunnelvisie waardoor jouw cliënt de eigen mogelijkheden niet meer ziet en de behoefte aan reminders om afspraken niet te vergeten.
  • In welke fase van financiële gedragsverandering zit jouw cliënt? Heb je dat in beeld? In actie komen om het budget in beeld te brengen, wanneer jouw cliënt nog niet de beslissing heeft genomen om te werken aan de eigen financiële situatie heeft geen zin.
  • Communiceer niet te ingewikkeld. Houd rekening met het taalniveau van jouw cliënt. Maak jouw uitleg begrijpelijk zowel mondeling als op schrift.
  • Werk met praktische opdrachten die aansluiten bij de belevingswereld van jouw cliënt. Een aantal voorbeelden die je kunt gebruiken vind je in ons boek Wat ben jij waard. Dit boek gaat verder dan financiële planning alleen.
  • Maak de stappen niet te groot. Neem de tijd om aansluiting te vinden bij jouw cliënt. Hij heeft vaak veel vervelende ervaringen achter de rug. Geef jouw cliënt de kans om positieve kleine stappen te bereiken in jouw begeleiding.
  • Durf de telefoon te pakken. Voel je niet bezwaard wanneer je belt. Jouw cliënt weet nu vaak nog niet wat jij te bieden hebt. Geef hem de ruimte om hier achter te komen. Raak niet te snel teleurgesteld.
  • Wees je bewust van de andere rol in de vroegsignalering dan in de schuldhulpverlening. Spreek niet over “zware” financiële problemen. Houd het luchtig, maar ontwijk de problemen niet.
  • Let goed op de non-verbale signalen van jouw cliënt. Wanneer het nog niet live kan, kies dan bij voorkeur voor mogelijkheden via Zoom of Teams. Dan mis je deze signalen niet.
  • In onze gesprekstraining vroegsignalering leer je hier nog meer over: https://toekomstnu.nl/diensten/gesprekstraining-vroegsignalering.

Hoe jij de gesprekken ook aan gaat pakken, ken je inwoner. Weet wat er leeft. Werk met eigen doelen van jouw cliënt. Dan begrijp je jouw cliënt. Sinds wij hiermee werken zijn onze trajecten vele malen effectiever geworden. Je zult zien dat ook jij hierdoor veel betere resultaten bereikt met jouw cliënten.

Stel jij vanaf vandaag ook de mens centraal?

HKH Maxima: stel de mens centraal!

Stel de mens centraal. Weet wat er leeft bij jouw cliënt. Dan kun je beter en doelgerichter helpen. Wil je hier meer over weten, neem dan gerust contact met ons op.

Inloggen

Selecteer één van de onderstaande links om in te loggen.