Zoek
Sluit dit zoekvak.

Winkelwagen

Ik word ziek van mijn geldzaken

Ik word ziek van mijn geldzaken

Mijn geldzaken, ik kijk er liever niet naar. Ziek word ik ervan!

Het is maandagmorgen. Mijn wekker gaat. Het is tijd om op te staan en naar mijn werk te gaan, maar ik draai me nog een keer om. In mijn hoofd spoken nog de beelden van al die rekeningen die ik gisteren heb gezien. Voor het eerst sinds tijden durfde ik mijn post open te maken. Ik ben me rot geschrokken dat ik zoveel schulden heb. De tranen springen in mijn ogen. Het liefst gooi ik mijn dekbed over mijn hoofd. In plaats daarvan bel ik mijn werkgever. Sorry, ik kan niet komen vandaag. Ik heb de griep. 

Volgende week ga ik me toch maar eens melden bij het maatschappelijk werk. Misschien kunnen ze wat voor mij betekenen.

Heb jij in de gaten dat jouw inwoner ziek wordt van zijn schulden? Je had hem kunnen zien op de lijsten die je ontvangt van bijvoorbeeld de zorgverzekeraar of de woningcorporatie. Maar heb je deze persoon ook kunnen bereiken? Neemt hij de telefoon wel op tijdens werktijd? Heeft hij helemaal geen puf meer om de telefoon op te nemen? Die post die je hem hebt gestuurd heeft hij waarschijnlijk ook niet gezien.

Hoe kun je hem dan toch bereiken?

Je zou op huisbezoek kunnen gaan. Op die dag dat hij zich heeft ziek gemeld, doet hij misschien wel niet open. Op een normale werkdag na werktijd zou hij het misschien aandurven om de deur open te doen. Dan is het wel belangrijk dat hij al niet teveel schulden heeft. Anders opent hij de deur niet, omdat hij bang is voor nog meer schulden.

Wat kun je van deze situatie leren?

  • Pas je bezoektijden aan, daar waar het gaat om werkenden.
  • Wacht niet te lang. Anders nemen mensen de telefoon niet op, lezen de post niet of maken de deur niet meer open.
  • Zorg voor een effectieve opvolging van het signaal wat je binnen krijgt. Het kan zijn dat degene overvallen wordt door jouw telefoontje. Het vraagt nogal wat van jouw gesprekstechniek om toch een doeltreffend gesprek te voeren met deze inwoner.  

Ziek worden van geldzaken is niet nodig. Wanneer je jouw inwoner op tijd helpt, kan hij gewoon naar zijn werk blijven gaan. Dat voorkomt veel problemen. Je kunt dan ook gemakkelijker in gesprek raken met elkaar. Zorg voor ruime openingstijden die ook passend zijn voor werkenden.

Verken samen op tijd de mogelijke oplossingen. Dan hoeft iemand niet ziek te worden van zijn geldzaken.

Wil je weten hoe je ook deze aspecten mee kunt nemen in je gesprekken die gaan over vroegsignalering, lees dan hier verder. 

Meer weten?

Wil je meer weten over onze diensten? Neem dan contact met ons op!

Inloggen

Selecteer één van de onderstaande links om in te loggen.